Motor u praznom hodu – sitnica ili ipak problem?

Podijeli

Dulje zaustavljanje automobila bez gašenja motora uzrokuje emitiranje velikih količina štetnih plinova i čestica dok se vozilo uopće ne kreće. Stoga sve više država i lokalnih zajednica ograničuje ili potpuno zabranjuje dulje trajanje praznog hoda vozilima u zelenim zonama te pored škola i vrtića.

Američka agencija za zaštitu okoliša (Environmental Protection Agency) navodi da kamioni i lokomotive u praznom hodu u SAD-u godišnje emitiraju 11 milijuna tona ugljikovog dioksida, 200.000 tona dušičnih oksida i 5000 tona štetnih čestica. Osim štetnosti za zdravlje problem je i u ekonomičnosti. Naime, Agencijina istraživanja pokazala su da američki kamioni dnevno provedu više od nekoliko sati u praznom hodu, pri čemu potroše tri milijarde galona goriva godišnje. Osim što je ekonomski neodrživo, vozači mogu zaraditi zdravstvene probleme. Ispostavilo se da koncentracija štetnih plinova unutar vozila daleko nadmašuje dopuštene razine.
Vozači kamiona ne smiju dulje voziti bez prekida te moraju odmarati nakon određenog broja sati vožnje. Po noći spavaju u vozilima i ostavljaju upaljen motor zbog održavanja željene temperature, svjetla i struje. Neki dugo čekaju na granici ili na ukrcaj i iskrcaj robe. Postoji nekoliko načina na koje je moguće smanjiti trajanje praznog hoda motora. Moguće je održavanje uređaja u kamionu neovisno o gorivu. Postoje nove tehnologije koje omogućuju isključivanje motora čim stane i automatsko pokretanje. Više od 10 sekundi praznog hoda potroši više goriva nego ponovno pokretanje. Moderni motori trebaju manje od 30 sekundi praznog hoda prije vožnje na niskim temperaturama.
Na tečajevima postoji edukacija vozača o ovom problemu, a neki prijevoznici nude financijske nagrade vozačima koji smanje potrošnju goriva. Sve više gradova uvodi kazne koje iznose i do 50.000 dolara. Za komercijalna vozila zaustavljanje bez isključivanja motora obično je ograničena na tri minute, odnosno na 1 minutu u blizini škole. New York City je pokrenuo aplikaciju pomoću koje građani prijavljuju vozila koja krše takve propise.
Možda se vozačima ovo ne čini kao neki problem, ali kad se zbroje sva vozila na nekom području, onda je količina štetnih plinova i čestica prilično visoka.

Izvor

Autor: Marko Lubina

Najnovije